Orbán Viktor a Kossuth Rádió „180 perc” című műsorában
2018. május 4.

Nagy KatalinA sport világából ismerjük azt a szabályt, hogy győztes csapaton ne változtass. Az újraválasztott magyar kormányfő mégis ezt tette. Köszöntöm a stúdióban Orbán Viktor miniszterelnököt. Miért?

Jó reggelt kívánok! Mert mindig a kabáthoz keressük a gombot, és nem pedig a gombhoz a kabátot. Bár a mi kormányunk céljai most már nyolc-tíz éve változatlanok, sőt, ha valakinek hosszabb az emlékezete, akkor azt is fel tudja idézni, hogy az 1998 és 2002 között működött első kormányunk is olyan célokért dolgozott, mint amiért most dolgozunk. De mégis minden kormányzati ciklusnak, minden négy évnek van sajátos karaktere, mert van sajátos feladata is. A feladatokhoz kell válogatni az embereket és nem az emberekhez megszabni a feladatokat. Most egy olyan kormányunk lesz, leszünk benne vagy tizennégyen, amiből hét emberre mondható az, hogy profi politikus, tehát ebben a szakmában gyűjtötte össze a tekintélyét, az ismertségét, innen ismerhetik a rádióhallgatók is, és lesz hét olyan ember, fele a kormánynak, akik pedig a politikán kívül gyűjtötték össze a tekintélyüket, elismertségüket, tudásukat, és az adott terület elismert szakembereinek tekinthetők.

Igen, a sajtóban már egyiküket-másikukat bírálják is, próbálják őket megvádolni bizonyos dolgokkal. Védjék meg magukat?

Persze, azért azt tudni kell, hogy az akadémia világa meg a gazdaság világa meg a szellem meg a kultúra világa mélyen különbözik a politika világától. Tehát a szellem, a gazdaság, a tudomány világában egyértelmű, hogy mi a teljesítmény. Az ember elér egy teljesítményt, kedvelik, nem kedvelik, egyetértenek a nézeteivel, vagy sem, ott jár az elismerés, ennek van módja ilyen-olyan tudományos fokozatok, a gazdaság esetében a megtermelt profit. Tehát a világ minden részének van egy elismerési rendszere, amiben a kiváló teljesítményeket megnevezik és elismerik. A politika nem ilyen világ. Itt más a helyzet, itt, ha belépsz, lehetsz te okos, lehetsz szép, lehet mögötted tudományos, szellemi, katonai vagy éppen rendőri karrier, vagy sikeres gazdasági pályafutás, ahogy beléptél, rögtön megtámadtak. Tehát itt nem azt mondják, hogy jó napot, hanem keresik rajtad a fogást. Ez egy ilyen világ. Nem túl szimpatikus oldala ez a mi szakmánknak, vannak ennél sokkal szebb oldalai is, tehát összességében ez egy szép szakma, de van egy ilyen részei; aki ide belép, ez a harcosok klubja, aki ide belép, annak számolnia kell azzal, hogy a riválisai azonmód meg fogják támadni. Aki ezt nem bírja, aki úgy gondolja, hogy ez hátráltatja őt a szakmai munkájában, annak nem is szabad belépnie a politikába. Ellenben, akit inspirál, akiből a küzdelem inkább még több energiát hoz felszínre, annak kell választania ezt a szakmát.

Ön úgy fogalmazott a választások után, hogy eddig vezette a kormányt, mostantól irányítani szeretné. Nekem a vezet és az irányít rokon értelmű igék, Ön mégis különbséget tett.

Igen, mert valaha mégiscsak jogi egyetemet végeztem volna, de ez most másodlagos, mert a hallgatók többsége nem végzett jogi egyetemet, tehát nem hiszem, hogy a jogi kategóriák elmagyarázása volna itt a célravezető. Inkább csak azt akartam ezzel mondani, hogy a korábbi időszakokban mindig volt valami, ami a személyes energiáim, munkaóráim nagy részét a kormány közvetlen működtetésétől elvonta. Az ország érdekében kellett beosztani másképp az erőmet. Ismét az idősebbek memóriájára hagyatkozom, 1998-ban nekünk egy Bokros-csomagot kellett kijavítani. Aztán emlékezhetnek, hogy 2010-ben volt egy pénzügyi összeomlás és válság Magyarországon. Elő kellett állítanunk, meg kellett alkotnunk egy új alkotmányt. Inkább ezekkel az ügyekkel kellett foglalkoznom, nem pedig a kormány mindennapi munkájának az irányításával. 2014-ben beesett a migrációs válság, ha emlékeznek rá. Most azonban úgy látom az előttünk álló időszakot, hogy olyan rendkívüli fejlemény, amely eltérítené az energiáim egy részét a kormány munkájának közvetlen irányításától és szervezésétől, nem várható, nem számítok ilyesmire. Mindig történhet valami, mert a mi szakmánknak az is szépsége, hogy kiszámíthatatlan, de most úgy számolok, hogy sokkal inkább lesz lehetőségem arra, hogy nagyon fontos, pontos konkrét feladatszabásokat adjak, és azoknak a végrehajtását pedig be tudjam hajtani.

Ezért jön létre a kormányiroda? A Miniszterelnöki Kormányiroda? Ez lesz a funkciója?

Igen, lényegében egy erős, közvetlenül hozzám rendelt központja lesz a kormányzatnak, kormányirodának nevezzük ezt. Itt történik majd meg a minisztériumok közigazgatási államtitkárainak a koordinálása, ide rendeltük a KEHI nevű intézményt, ami a kormányon belüli gazdálkodás pénzügyi ellenőrzését jelenti. Itt lesz majd egy egységes hírszerzési központ is, amely lehetővé teszi, hogy Magyarország ebben az erőteljes nemzetközi versenyben egy jobb információszerzési és hírszerzési tevékenységet tudjon felmutatni, ennek az egységnek a kiépítését is megkezdtem a megelőző napokban.

Ki lesz a miniszterelnök-helyettes?

Ugye, van egy általános helyettesünk. Koalíciós kormánynak szokták ezt mondani, amikor nem egy, hanem két párt van egy kormányban, itt is van a Fidesz és van a KDNP. Nem nevezném mégsem koalíciós kormánynak, mert a KDNP és a Fidesz pártszövetségként indul a választásokon, hajaz ez arra, amit Németországban ismerünk, ahol a CDU, a kereszténydemokraták és a CSU, a keresztényszocialisták, a bajorok egy állandó pártszövetségben indulnak a választásokon, és ha kapnának többséget – mint ahogy nem kapnak szegények, ez csak keveseknek sikerül Európában, mint például nekünk – akkor ők koalíció nélkül ebben a pártszövetségben vezetnék Németországot. Nekünk megvan a többségünk, ezért nem koalícióban, hanem a kereszténydemokrata–Fidesz pártszövetség vezetésével működtetjük majd a kormányt. Ez egy kereszténydemokrata kormány szellemi természetét illetően. Ha valaki visszagondol a régebbi időkre, én mindig büszkén vállaltam, hogy Európa leginkább kereszténydemokrata lelkületű kormányzatai, amikor én voltam a miniszterelnök, akkor Magyarországon működtek. Ez most is így lesz. A mi felfogásunk szerint nekünk a demokráciának azt a fajtáját érdemes építeni, amit kereszténydemokráciának nevezünk. Tehát mi nem vagyunk liberálisok, és nem liberális demokráciát építünk, hanem kereszténydemokráciát építünk, aminek megvannak egyébként az európai hagyományai, és megvan az európai gyökérzete. Erről van egy nagy vita, alapvetően szellemi természetű vita, illiberális demokrácia, liberális demokrácia, kereszténydemokrácia, ez nem kell, hogy megzavarja a magyarok mindennapi életét, mert nincs hatással erre. De a szellemi világ is egy fontos világ, ott is értelmezni kell, hogy mit és miért tesz egy kormány. Mi itt egy kereszténydemokrácia felépítésén dolgozunk. Európai hagyományokban gyökerező, régi vágású – ezt is mondhatnám – kereszténydemokrácia felépítésén dolgozunk, ahol az emberi méltóság a legfontosabb, a hatalmi ágak el vannak választva, a szabadság egy feltétlen érték, ahol a családokat támogatjuk, mert a család is egy érték, ahol a globális ideológiákat elvetjük, mert hiszünk a nemzet fontosságában, és semmilyen nemzetek feletti üzleti vagy politikai birodalomnak nem akarunk teret engedni Magyarországon, küzdünk a teljes foglalkoztatásért. Nők egyenjogúsága nagyon fontos dolog. Nem akarunk olyan változásokat, amelyek antiszemitizmus erősödésével járnának Magyarországon, mint ahogy ezt látjuk számos európai országban. Szóval ez egy kompakt kereszténydemokrata világlátás és rendszer.

Tehát akkor az általános helyettesen kívül lesz még más is?

Bocsánat, van egy általános helyettes, aki egyébként a Kereszténydemokrata Néppárt elnöke

Figyelek.

Így keveredtem ide, elnézést. Semjén Zsolt, aki egyébként a nemzetpolitikáért és most az egyházakért és a Magyarországon működő kisebbségekért is felelős lesz majd. És most két másik helyettesre is szeretnék támaszkodni. A biztonság fontos, meg a migránsügyet is látjuk, a bevándorlásügy lesz a következő időszakban, talán több mint tíz évben Európa legfontosabb kérdése, ezért lesz egy nemzetbiztonságért felelős miniszterelnök-helyettes is, aki egyben a belügyminiszter: Pintér Sándornak hívják. A gazdaság világában pedig egy kiszámíthatóságot, nyugalmat, pénzügyi stabilitást megtestesítő, sugárzó és megvalósító emberünk is van, ez is egy fontos kérdés, így Varga Mihályt arra kértem fel, aki pénzügyminiszter, hogy egyúttal legyen a gazdaságért felelős miniszterelnök-helyettes is.

Megalakult a Fidesz-frakció, és jövő héten megalakul a parlament is. Hogyan alakul a menetrend? Mik a legfontosabb kérdések, feladatok?

Valóban, a mai nap az azért fontos, mert a mai naptól jogerős a választásnak a végeredménye. Egyértelmű, hogy van 133 mandátumunk, ezzel kell gazdálkodni. Sajnálom, hogy nem 134.

A Kúria döntésére gondol.

Úgy látom, hogy a Kúria elvett tőlünk egy mandátumot, tehát ne kerteljünk, az igazság az, hogy az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a Kúria rossz döntést hozott. Egy olyan döntést, amellyel elvett tőlünk több mint négyezer szavazatot, és ennek az az eredménye, hogy az utolsó mandátumot, a 134.-et, amelyhez nagyon kevés hiányzott, azt a Kúria egy téves döntéssel elvette tőlünk, és megfosztott tőle bennünket. Hát most már így van ez. Tudomásul kell vennünk, a rossz döntéseket is tudomásul kell venni időnként, mert a törvény nem ad lehetőséget ennek a rossz döntésnek a kijavítására, mert a mai napon meg kell állapítani a választásnak a végeredményét, úgyhogy ezzel fogunk majd együtt élni.

Tehát akkor a frakció megalakul, és, ugye, mondtam, hogy az országgyűlés. Tehát mik a legfontosabb feladatok, mivel kezdi majd az országgyűlés?

Ugye, először is azt szeretném mindenkit megnyugtatva világossá tenni, hogy a célok nem változtak. Persze a feladatok mindig változnak, a körülmények meg a helyzet változik, de a célok, amelyek fontosak, és talán a legfontosabbak az emberek számára, hogy értsék, hogy milyen célok érdekében működik a magyar államigazgatás meg a magyar kormányzat, azok nem változnak. Én nem árulok sosem zsákbamacskát, van néhány dolog, amivel okkal lehet engem kritizálni, az, hogy ne beszélnék egyenesen, nem tartozik ezek közé. Mindig meg szoktam mondani világosan és előre, időnként akkor is, ha megütöm a bokámat, vagy a választópolgárok szeretnének finomabb fogalmazást, de én megmondom előre, hogy mégis mi a helyzet, mi várható és mire leszünk mi képesek. Most is ezt tettem, az a kétmillió nyolcszázezer ember, aki ránk szavazott, pontosan tudta, hogy mit akar a magyar kormány. Meg fogjuk védeni a magyar kultúrát, a keresztény kultúrát, nem fogjuk átadni az országot idegeneknek, Magyarország maradjon magyar ország. Nekünk legyen Magyarország az első, ezt nagyon egyértelműen és világosan megfogalmaztuk. A teljes foglalkoztatottság céljából nem engedünk, tehát segély helyett munkát akarunk mindenkinek adni. Ehhez alacsonyabb adók, magasabb bérek, jól működő gazdaság kell, ennek a feltételeit megteremtettük. Támogatni fogjuk a gyermeket nevelő családokat, továbbra is betartjuk, megtartjuk, fenntartjuk a nyugdíjasokkal kötött megállapodást, miszerint tiszteletünk jeléül is az egész élet során végzett becsületes munkáért a nyugdíjaknak az értékét megőrizzük és lehetőség szerint emelni is fogjuk, úgy ahogy tettük az elmúlt esztendőkben. Tehát adócsökkentések lesznek, emelkedni fognak a bérek, biztonságban lesznek a nyugdíjasok, és közben fenntartjuk az ország általános nyugalmát, biztonságát és kiszámíthatóságát.

Akkor a Stop Soros törvénycsomag és az alkotmánymódosítás gondolom, a biztonság érdekében kerül napirendre.

Csak kicsalja belőlem ezeket a konkrétumokat is. A helyzet úgy fest, hogy valóban erre is emlékezhetnek a tisztelt hallgatók, hogy 2016-ban a migrációs válság tetőpontján kezdeményeztem egy népszavazást. Az nagyon szép népszavazás volt, mert több mint hárommillió-háromszázezer ember fordult egy irányba és mondta egybehangzóan, hogy mit szeretne, de a részvétel nem érte el az ellenzéki bojkottnak köszönhetően egyébként – ők arra kérték a híveiket, hogy ne menjenek el választani –, így nem is voltunk elegen a népszavazáskor. Pedig kellett volna az a néhány döntés, hogy meg tudjuk védeni az országot a bevándorlóktól meg a migránsoktól. Ezek után egy másik eszközt választottam. Gondoltam, hogy egy alkotmánymódosítással próbálkozom, hiszen remélhettem azt, hogy az ellenzéki pártok közül is akad legalább néhány képviselő, akinek az ország biztonsága fontosabb, mint a pártharcok, és abban reménykedtem, hogy a hiányzó egy-két voksot megkapjunk az ellenzéki pártoktól. Nem kaptuk meg. MSZP, Jobbik, mindenki elutasította az ország biztonságát szolgáló alkotmánymódosítást. Most azonban van kétharmadunk, hála a magyar választópolgároknak – nem győzök köszönetet mondani ezért –, és kötelességemnek és a Fidesz – Kereszténydemokrata Néppárt közös erkölcsi kötelességének érzem, hogy most ezt az alkotmánymódosítást vigyük végbe, meg is fogjuk ezt tenni. Ehhez kapcsolódik a Stop Soros törvénycsomag is. Magyarországon működik Soros Györgynek egy árnyékhadserege, szeretnénk, ha feljönnének a fényre, ha láthatóak lennének, tudnánk kicsodák, érthetnénk, hogy mit akarnak, nem titkolnák el, hogy kitől kapják a pénzt és mennyit, kell-e azért valamit teljesíteni. Szerintem demokráciakérdés, hogy a magyar választópolgárok számára átlátható legyen a politikai vitáknak a terepe. A Stop Soros törvénycsomag részben ezt szolgálja. Másrészt szeretnénk ebben világossá tenni, hogy a migráció nem emberjogi kérdés, hanem nemzetbiztonsági kérdés, a legközvetlenebbül összefüggésben áll a magyar emberek mindennapi biztonságával. Ezért itt a nemzetbiztonságra vonatkozó szabályok szerint kell eljárni, aki migrációs kérdéssel akar foglalkozni, annak a nemzetbiztonságtól, az azért felelős állami szervtől meg kell kapnia a hozzájárulást, hogy ezen a területen tevékenykedjen. Meggyőződésem szerint ez minden magyar ember biztonságát szolgálja. Azok pedig, akik illegális bevándorlást támogatnak, és nem magyar állampolgárok, azoknak meg ki fogjuk tenni a szűrét Magyarországról. Erről szól a Stop Soros csomag.

Találkozott a néppárt vezetőivel. Mit mondtak? Gratuláltak a kétharmadhoz, vagy gratuláltak, és azt mondták, hogy azért, kedves Orbán Viktor, egy kicsit óvatosabban, mert itt a liberálisok időnként előállnak azzal, hogy ki kellene a Fideszt zárni a néppártból.

A liberálisok majd kizárják magukat a saját pártjukból, a mi pártunkhoz nekik nincsen semmi közük, tehát azt is mondhatnám, köszönjük szépen a jó tanácsaikat, ennek nincs jelentősége. Itt egy fontosabb dologról van szó. Arról van szó, hogy a Fidesz és a Kereszténydemokrata Néppárt az Európai Néppárt nagy családjába tartozik. Ez a legerősebb pártszövetség ma az Európai Unióban. Nem a legerősebb frakció, mert az én véleményem szerint – csak nem akarom most a beszélgetést ebbe az irányba terelni – a legnagyobb frakciója nem az Európai Néppártnak van az Európai Parlamentben, hanem Soros Györgynek. Majd egyszer nemcsak Magyarországon, ott is felszínre kell hozni a politikai élet valóságos tényeit, de először törődjünk Magyarországgal, aztán, majd ha itt már rendben mennek a dolgok, akkor vegyük elő ezt a kérdést. Habár egyébként az unióban rendre vannak olyan törvényjavaslatok, amiket visszadobnak, amelyek olyanok, mint a Stop Soros, felszínre akarják hozni az európai intézmények, az Európai Parlament mögött fedésben dolgozó különböző lobbiszervezeteket, amik közül legerősebb és legnagyobb Soros György szervezete. No, tehát egy erős frakció vagyunk, és európai választás lesz 2019-ben. Ez azért fontos, mert ennek a fő témája nem lehet más, mint a migráció, ugyanis ez érdekli az európai embereket, ők is tudják, hogy ezen fordul meg a sorsuk. Ez idáig Magyarországot leszámítva egyetlen országban sem mondhatták el az emberek a véleményüket a migrációról meg a bevándorlásról, mert az európai vezetők féltek megkérdezni az európai emberek véleményét. Népszavazás, konzultáció csak Magyarországon volt erről. Az európai választás azonban nem más, mint egy nagy népszavazás és konzultáció a bevándorlás és a migráció kérdéséről. Tehát 2019-ben az európai emberek el fogják mondani a véleményüket és megfogalmazzák az elvárásukat az európai politikusok felé, mit, s hogyan tegyenek a migrációval kapcsolatban. Erre kell felkészülni a mi közös, nagy Európai Néppártunknak, amelyben vannak bevándorlást támogató pártok, és vannak bevándorlást ellenző pártok, mint amilyenek mi vagyunk. Vannak olyan országokból pártok, amelyek már bevándorlóországgá alakították magukat, és vannak országok, amelyek nem akarnak bevándorló országgá lenni, nem akarják idegenek kezére adni a saját országukat, mint például mi, magyarok. Az a kérdés, hogy hogyan tudunk együtt dolgozni az előttünk álló európai parlamenti választási kampányban, ezt kellett megvitatnunk.

De ezt össze lehet hangolni?

Dolgozunk rajta. Nézze, a mi világunkban, a politika világában nagyon kevés dologra mondhatjuk azt, hogy lehetetlen. Nagyon kreatív szakma, új megoldások jönnek nap mint nap elő, okos emberek vagy legalábbis magukat annak vélő emberek ülünk asztalok körül és gondolkodunk egész nap azon, hogy hogyan kell első pillantásra megoldhatatlannak tűnő feladványokat megoldani. Gyakran sikerül.

Azért azt elismerik a néppárti politikusok, hogy ilyen párt nincs a néppártban, mint a Fidesz, hogy harmadszor szerez kétharmadot parlamenti választáson.

Ezért is fogalmaztam úgy, amikor találkoztunk, hogy én felajánlom a Fidesz és személyesen a saját magam személyes erőteljes részvételét egy nagy európai néppárti kampányban.

Az Európai Unió vezetői, ugye, itt a bizottság vezetője bemutatta a következő időszak uniós időszak költségvetési tervezetét, azt nem lehet mondani, hogy örömünneppel fogadták, talán csak a németek tapsolnak. Ön hogyan látja, lehet ezzel kezdeni valamit?

A német kancellár is valami olyasmit mondott, hogy ez csak egy kiinduló javaslat, ez egy hosszú és vita- és tárgyalássorozat lesz. Nem az első az életemben, tehát csináltam már ilyet, ismerem ennek a csínját-bínját, a forgatókönyvét, az eseményeit, a legfontosabb szó, és tanács az, hogy csigavér. Hosszú vita lesz ez, mindenfajta szamárság meg okos dolog is el fog hangozni még itt, mire eljutunk oda, hogy a végén megalkotjuk a hét évre szóló, közös költségvetést, és a csigavér azért fontos dolog, mert a végén egyhangúlag kell megalkotni. Tehát nem kell izgulni a magyaroknak, amíg a magyarok azt nem mondják, hogy mehet, addig nincs költségvetés. Úgyhogy szépen, nyugodtan, higgadtan, a saját érdekeinket kitartóan képviselve részt fogunk venni ebben a vitában. Van néhány dolog, én nem tartozom azok közé a miniszterelnökök közé, mint a német vagy néhány másik, akik már nyilatkoztak arról, hogy mit gondoltak erről az előterjesztésről. Ők nagyok, hadd szaladjanak előre, a mi testméretünk különböző, nekünk okosan, megfontoltan kell haladnunk, hogy a végén egy jó költségvetés kerekedjen ki ebből Magyarország számára. Ez lehetséges, hiszen amit előzőleg tárgyaltunk, tárgyaltam ki, a most futó költségvetés, az kedvező volt Magyarország számára. Igaz, van néhány változás, például a britek elhagyják az uniót, ezért a befizető államoknak a száma csökken, és a bejövő pénz is csökkenni fog, értelemszerűen a szétosztható pénz is csökkenni fog, de majd ezt okosan és ügyesen próbáljuk kivédeni. Van egy-két dolog, amit határozottan mondhatok már most és az elején is szerintem Magyarországnak az obulust itt le kell tenni. Az első, hogy mi nem gondoljuk, hogy akár egyetlen centet is kellene adni a migránsoknak, azt mindenki oldja meg a saját költségvetéséből. Én nem támogatok egy olyan európai költségvetést, ahol elvesszük a gazdáktól a pénzt, meg elvesszük a kutatásfejlesztéstől a pénzt meg a regionális fejlesztéstől a pénzt, és odaadjuk egyébként azoknak az országoknak, akik beengedték a migránsokat. Tehát én azt gondolom, hogy itt majd küzdenünk kell. Semmiképpen nem támogatjuk azt, itt, azt hiszem, a franciákkal vagyunk szövetségben, hogy a mezőgazdaságra fordított összegek csökkenjenek, és a magyar, francia európai gazdák kevesebb lehetőséghez jussanak. Ezt a két pontot már most látom, ahol az elején határozottan meg kell fogalmazni az álláspontunkat, a többi esetében pedig „lassú víz partot mos” taktikát javaslok.

Igen, de az látszik, hogy egyre több javaslatban az a cél vagy az az elgondolás jelenik meg, hogy az Európai Unió vezetői szeretnék a tagállamok önállóságát elvenni. Szeretnének olyan dolgokba beleszólni, amibe eddig nem szóltak bele.

Minden nagy bürokratikus vízfejnek tulajdonsága ez. Ha Ön egyszer meghallgatná, vagy a hallgatóknak módjuk lenne, hogy nyomon kövessék azokat az amerikai vitákat, amelyek Washington, mint főváros szerepéről szólnak, hát ott olyanokat mondanak, hogy még én is belepirulok, pedig sok mindent hallottam már. Tehát általában igaz, hogy az olyan birodalmi központok vagy nagy erőközpontok, Washington vagy éppen Brüsszel rendelkezik egy ösztönnel, növekedni, terjeszkedni akar, és ez csak úgy lehetséges, hogyha a hatásköröket, jogköröket és erőforrásokat vesz el az őt alkotó részegységektől, ez esetben az európai nemzetektől. Én ezért is mondom, hogy nem szabad Európai Egyesült Államokat létrehozni, szabad nemzetek szövetségeként kell elképzelnünk Európát, akiktől nem vehetnek el se pénzt, se jogköröket, hanem közös célok érdekében tudunk szabadon szövetkezni. Csak ez fékez meg egy olyan bürokráciát, mint ami Brüsszelben is dolgozik. Tehát nem kell meglepődni azon, hogy Brüsszel folyamatosan túlterjeszkedik, szándékaiban legalábbis szeretne túlterjeszkedni azokon a határokon, amelyet számára kijelöltek. Mi ezt nem fogjuk engedni, ezeket a határokat meg fogjuk állapítani, és újra és újra megvédjük a magyar és nemzeti szuverenitást.

Igen, de annyit azért lehet mondani, hogy nem demokratikus, amit ők csinálnak.

A bürokrácia nem demokratikusan működik. Mi vagyunk a demokraták, akiket megválasztottak.

Na, de hogyha ők a jogállamisághoz akarják kötni a kifizetéseket.

Igen, de fontos a kiindulópont, hogy őket nem választotta meg senki, bennünket meg megválasztottak az emberek, tehát mi vagyunk a demokraták, ők pedig a bürokraták. Tehát az erkölcsi pozíció, a megfelelő kiindulópont a mi hátunk mögött van, a mi pozíciónk alapját képezi. Magyarországnak és Közép-Európának semmilyen vitától nem kell félnie, az lehet éppen jogállamisági vagy költségvetési vita is. Erősek vagyunk, Közép-Európa fejlődik, mindenki tudja, hogy ez adja az európai gazdaság motorját, az európai népek közösségének szüksége van a közép-európai országokra. Úgyhogy majd meg fogunk egymással egyezni. Jogállamiság ügyben pedig különösképpen nyugodtak lehetünk, mi vagyunk az egyetlen ország az egész Európai Unióban, akit 2013-ban már teljesen átvizsgáltak. Papírunk van arról, hogy az igazságszolgáltatás rendben van. Papírunk van arról, hogy a jogállamiság rendben van, úgyhogy minden ilyen vita elébe örömmel és jókedvűen állunk.

Köszönöm! Orbán Viktor miniszterelnököt hallották.