Frauenhoffer Márta: Néhány órával ezelőtt nagyon ünnepélyes pillanatoknak lehettek részesei a zalaegerszegiek, hiszen egy mintegy 40 milliárd forintos, európai szinten is egyedülálló járműipari tesztpálya alapkőletételén volt jelen Miniszterelnök úr. Mekkora jelentőséggel bír ez a beruházás? Zalaegerszeg számára mindenképpen óriási jelentőségű, de úgy gondolom, hogy nemcsak a város, hanem az egész ország számára.
Most valóban úgy fújt engem ide a szél, hogy meghívtak erre az alapkőletételre. Örömmel jöttem egyébként, hiszen Vigh László képviselőtársam, a polgármester úr meg a zalaegerszegi ismerőseim – én is éltem itt kétszer két részletben másfél évet – időnként fölemlegetik, hogy a Flextronics működésének a zsugorodásával Zala megye egy olyan térség lett, ahol nincs elegendő munkahely, és egy nagy értékű beruházásra már mindenképpen szükség lenne. És most már lassan három éve, hogy folyamatosan kerestük a lehetőségét annak, hogy mégis mi lenne az a valami. Zalaegerszegnek van számos előnye, meg Zala megyének is komoly értékei vannak, és van néhány hátránya, ezért a külföldi beruházások helykeresésekor Önök nincsenek kiemelkedően jó helyen. Úgyhogy végül már úgy döntöttünk, hogy akkor már nem a Magyarországra érkező külföldi beruházók közül próbálunk szemezgetni és találni valakit az Önök számára, hanem egy küszöbön álló nagy magyar fejlesztésnek lesz Zalaegerszeg a helyszíne, és akkor mindenki boldog lesz, a fejlesztés megvalósul, egy régi ígéretünket tudjuk teljesíteni, és a helyiek is világos jelzést kapnak arra, hogy a jövő nem elmegy Zalaegerszegről, hanem idejön Zalaegerszegre. Rátalált a jövő Zalaegerszegre, hiszen végül is egy olyan állami beruházást hajtunk végre, amelynek nyilván Önök örülnek itt, helyben élő emberek, de nemzetgazdasági jelentősége nagyon komoly. Az egy olyan versenyelőny a járműipar területén, a járműgyártás területén Magyarország számára, amellyel a riválisaink nem rendelkeznek. A legközelebbi hasonló pálya valahol Spanyolországnak a túlsó csücskén van, és az is kevésbé modern, mint ez. Tehát egy európai jelentőségű ipari helyszínt hozunk létre, és ennek a vonzáskörzete ezért nem Zala megye, nem Magyarország, hanem szinte egész Európa. Ráadásul egy olyan tesztpályát gondoltak ki a szakemberek, amely a jövő nagy technológiai újításait is képes befogadni, illetve azokat tesztelni, digitalizáció, az önjáró autók, hogy majd ember nélkül is megy a gépjármű, meg elektromossággal megy, nem benzinnel. Ezeknek a találmányoknak és újításoknak is a tesztelésére alkalmassá válik ez a pálya, és így egyúttal berepíti Zalaegerszeget az előttünk álló ipari forradalomnak a világába. Itt nagyon sok mérnök jelenik majd meg, itt egészen más kultúrájú és fölkészültségű emberek adják majd egymásnak a kilincset, mint amihez szokva vagyunk. Fejlesztő, kutató mérnökök, a jövőt álmodó és tervező, azzal kísérletező emberek. Szerintem izgalmas élet lesz Zalaegerszegen.
Egészen pontosan Ön úgy fogalmazott az alapkőletételnél, hogy ez a beruházás kinyitja a jövő kapuját.
Igen. Nézze, fontosak az iskoláink, és az Önök iskolái egyébként jók, a szakképzés is jó itt meg a gimnáziumi oktatás színvonala is, de nem mindegy, mikor onnan kijönnek a fiatalok, hogy hirtelen milyen ipari környezetben és milyen kihívások előtt találják magukat. Azzal, hogy a tesztpálya létrejön, számos olyan kisebb-nagyobb cég telepedik majd meg itt, aki munkalehetőséget fog kínálni a legszorgalmasabb és legodaadóbb zalaegerszegi, illetve Zala megyei fiatalok számára, berepíti őket ebbe az új ipari forradalomba.
Viszont ahhoz, hogy ez az álom valóban megvalósuljon, még nagyon sok munkára van szükség, és ahogy Miniszterelnök úr az imént említette a beszélgetésünk kezdetén, sok nagy beruházás eddig elkerülte Zalaegerszeget, például a gyorsforgalmi út hiánya miatt. De most ez is megoldódik…
Nézze, itt jártam két évvel ezelőtt, talán éppen Önnel beszélgethettem ebben a stúdióban, és akkor megállapodtam a polgármesterrel, aki az ország egyik legtehetségesebb polgármestere egyébként, tehát ha nézem a teljesítményét, a terveit, azoknak a kidolgozottságát, átgondoltságát, minőségét, akkor meg kell emeljem a kalapomat. Fiatal, dinamikus vezetése van a városnak. Mi is voltunk valaha ilyenek, de ez most nem tartozik ide. Van ebben a zalaegerszegi kultúrában, politikai vezetésben elegendő dinamizmus meg energia, hogy valóban nagy dolgokat hozzanak létre. Most már új dolgokat nem kell kitalálnunk, hiszen amiről megállapodtunk a polgármester úrral a Modern Városok Programjában, azt kell végrehajtani. Nem panaszkodom, mert egy miniszterelnök ne panaszkodjon, de amíg a közbeszerzési eljárásokon túl jutunk, külön kell terveztetni a közbeszerzésnél a tervező munkát, aztán a kivitelezést, szóval ez egy hosszabb időszak, úgyhogy hiába állapodtunk meg két évvel ezelőtt, bár sok minden elkezdődött, de még nem jutottunk semminek a végére. A következő két-három év azzal telik majd, hogy ezeknek a munkáknak a végére jussunk. És ezek közé tartozik az a tervünk is, hogy összekössük az autópályát Zalaegerszeggel, ami most egy olyan nyomvonal mellett valósul meg, hogy magához húzza a tesztpályát is, és a tesztpályáról kihajtó gépjárművek egy valóságos forgalmi környezetben is képesek lesznek arra, hogy adatokat szolgáltassanak a gyártóknak és a fejlesztőknek, mert ez az útszakasz, amivel a sztrádát, az M7-est összekötjük az Önök városával, egy speciális útszakasz lesz, mindenfajta kütyükkel fogjuk fölszerelni, amelyek alkalmasak arra, hogy a legpontosabb információkat adják az ott elhaladó gépjárművekről a tervezőknek és fejlesztőknek. Tehát nemcsak a tesztpálya lesz minőségileg különleges, hanem az az informatikai rendszer is, amellyel körülépítjük azt az útszakaszt, amely összeköti majd Zalaegerszeg városát az autópályával.
Ez lehet, hogy okos út lesz, R76-os néven szerepel egyébként.
Az is jó, ha az út okos, de a sofőröknek, a pilótáknak kell okosnak lenni elsősorban. Én meg azt gondolom, hogy Önök, nem mondom, hogy lottóötöst, de könnyen lehet, hogy a jövő egyik legígéretesebb beruházását szerezték meg, amikor megállapodtak a kormánnyal arról, hogy ez a beruházás itt valósuljon meg. Még nem látjuk világosan – erről beszéltem ma az alapkőletételkor is –, hogy ennek az egész digitális, elektromos, önvezető autóval szimbolizált új ipari forradalomnak, még nem bomlott ki minden dimenziója, nem látjuk még a teljességét. Itt olyan jövő nyílott ki Zalaegerszeg előtt, aminek a pontos távlatait nem is tudjuk fölmérni, csak azt érzi mindenki, hogy itt valami fontos dolog történt.
Ez tehát mindenképpen jeles esemény volt, a mai nap megjegyeztük kétszer is május 19-ét, hiszen éppen egy évvel ezelőtt jelentette be Miniszterelnök úr, hogy Zalaegerszegen épülhet meg ez a járműipari tesztpálya, ma pedig az alapkőletétellel el is kezdődik a munka.
Nézze, mi abból élünk, hogy amit mondunk, azt betartjuk. Sokfajta politikai erő van Európában és Magyarországon, mindenki másra építi a támogatottságát. Nekünk is vannak erényeink, és vannak hibáink. Én fontosnak tartom, hogy Magyarországnak olyan kormánya legyen, amely bátor, vállalkozó, tehát amelyik bátran nyit a jövő felé, de ugyanakkor amit ígér, amit vállal, azt teljesítse. Én örülök annak, hogy a dátumok egybeesése is azt szimbolizálja, hogy nem a levegőbe beszélünk, hanem ha valamiben megállapodunk, az megvalósul.
A Modern Városok Program keretében ígért R76-os gyorsforgalmi út megvalósításáról már említést tettünk. Több program is volt, Alsóerdei Sport- és Szabadidő Központ, Mindszenty emlékmúzeum, ezen kívül nagyon fontos lesz a logisztikai központ és konténerterminál, ami létrejön Zalaegerszegen. Ezek a beruházások hogyan állnak?
Ha most kommunista időkben lennénk, akkor azt mondanám, hogy ütemezetten, meg tervek szerint vagy valami ilyen unalmas dolgot. Az igazság az, hogy miután a közbeszerzések több szakaszból állnak, ezért van, ami már a kivitelezési közbeszerzés szakaszában van; van, ami a tervezés közbeszerzés szakaszában van; van, amihez a pénzt csak a legutóbbi időben tudtunk biztosítani, tehát különböző stációkban vannak ezek az ügyek. Összességében azt mondom, hogy amiben a polgármester úrral megállapodtam, megállapodtunk, azt tudjuk tartani. Nekem a legfontosabb az volna, hogy dübörögnie kell a gazdaság motorjának, ha itt sportberuházásokat, kulturális beruházásokat, szabadidőparkokat akarunk, akkor az egész mögött ott kell állnia egy lüktető gazdaságnak. Ahhoz meg utak, összeköttetés kell, és ezért én úgy érzem, hogy fontos a Zalaegerszeg–Vasvár közötti autóút is. Szerintem az nagyobb gazdasági fejlődést hoz, mint amit ma azt legtöbben gondolnak. Ott hamarosan a tervezési közbeszerzés végén vagyunk. Ott egy alsónemesapáti perindítás történt, amely a bíróságon megtámadta ezt a nyomvonalat vagy környezetvédelmi engedélyeket, ezért egy kicsit lelassult az út építése. Én szeretném arra kérni az alsónemesapátiakat, hogy valahogy egyezzenek meg egymással vagy a környékbeli településekkel, hogy minél hamarabb meg tudjuk valósítani ezt a beruházást.
Dübörög a gazdaság Zalaegerszegen, azt gondolom, hogy ezt nyugodt szívvel mondhatjuk. Mióta legutóbb beszélgettünk itt, a stúdióban két éve, azóta mintegy 3.000 munkahely jött létre a városban. Most, hogy egy nagyon kis ideje volt Miniszterelnök úrnak végigutazni Zalaegerszegen, mit lát, hogyan látja Ön Zalaegerszeg eddigi fejlődését?
Voltam itt egyszer egy évet, meg egyszer fél évet itt katonaként. Ha gyakran nem is engedtek ki a laktanyából, de azért elég jól ismerem ezt a várost. Mindig is szép város volt, megvolt az a történelmi hangulata, vagy legalábbis a város néhány részének megvolt az a történelmi hangulata, ami egyedivé tesz egy magyar várost. A modern épületeink meg olyanok, amilyenek, ahogy a hatvanas-hetvenes években fölújították, ezeket próbáljuk korszerűsíteni, lakhatóvá tenni, hogy a benne élő családok otthon érezhessék magukat benne. Összességében, ha az ember jön-megy a városban, akkor azt az érzetet kapja, hogy van gazdája a városnak. Ami nem azt jelenti, hogy a polgármester a gazda, hanem hogy minden egyes darabjának van gazdája. Látszik a házakon, a lépcsőházakon, az utakon, törődnek ezzel a várossal. Egyébként is: a Zala megyei emberek rendszerető emberek, ezt már a fiatalkoromban is megfigyeltem, nem mindenhol általános ez az ország egész területén. Tehát ezt látom. A bérekkel van még gond. Én azt gondolom, hogy a munkahelyek számát illetően Zalaegerszeg kezd visszatalálni ahhoz a korábbi időszakhoz, amikor még a Flextronics korlátlanul fölvett minden embert. Amiért dolgoznunk kell, az a béremelések dolga, hogy többet keressenek az itt élők is. Nekünk alapvetően az alacsony keresetűekkel kell törődni, mert a jómódúak majd elintézik a saját ügyeiket, azok majd megtalálják a maguk útját. Ezért van az, hogy a 2017-es évben is meg a 2018-as évben is a legfontosabb dolog a minimálbérnek, tehát a szakmunkás minimálbérnek az emelése. Ez azért Zalaegerszeget is elérte már. Éppen ma jöttek ki az első negyedéves fizetési adatok, látom az eredményeket. Itt 10 százalék fölötti béremelések voltak a legtöbb helyen az országban. Ezt még nyomni kell. Munka már van, és ha munka van, akkor minden van, most már csak az kell, hogy minél jobban megérjen dolgozni. Ehhez pedig béreket kell emelni.
És amikor legközelebb visszatér hozzánk, akkor már e területen is jó hírekről tudunk beszámolni. Mikor várhatjuk legközelebb Miniszterelnök úr látogatását? Jövőre választási év lesz.
Van egy választás. Azért annyival tartozom a saját híveinknek Zalaegerszegen, hiszen itt mindig is kitartottak mellettünk, a legnehezebb időkben is, amikor nem állt jól a szénánk országosan, itt a zalaegerszegiekre azért lehetett számítani. Meg szép emlékek kötnek bennünket ide még a nyolcvanas évek végét illetően, itt azért volt egy olyan időközi parlamenti választás, ami a kommunista rendszer összedöntésének egy fontos pillanata volt. Emlékszem, Marx képviselőtársamat választottuk meg itt képviselőnek, amikor ő még az összes ellenzéki pártnak a jelöltje tudott lenni. Szép, régi, daliás, egységes idők. Tehát jó okom van arra, hogy a választás előtt ide még visszajöjjek, de megmondom őszintén Önnek, nekem leginkább oda kell mennem, ahol baj van. Tehát a legtöbb időmet az ország azon részeivel kell eltöltenem, ahol még nincs elegendő munkahely, ahol valami elakadt, ahol nem jött létre beruházás. Tudja, ez úgy van a politikában is, hogy az ember több időt fordít az ellenfeleire, mint a barátaira, hiszen mindig a bajjal kell foglalkozni. De a választási kampány ki fog ebből szabadítani bennünket, biztos eltart az két-három hónapig is. És akkor, ha a polgármester úr és Vigh László barátom is elhív ide, akkor jövök.
Köszönöm szépen, Miniszterelnök úr, a beszélgetést!